ESG | Ketenverantwoordelijkheid / Due diligence

Ketenverantwoordelijkheid. Op nationaal en internationaal niveau groeit de aandacht voor milieu in de keten. Maar ook op thema’s als mensenrechten, arbeidsomstandigheden en corruptie ligt steeds meer focus. Dit vertaalt zich naar toenemende wet- en regelgeving. Steeds meer C-level executives en besluitvormers staan voor een opgave: het ontrafelen van de complexiteit van wet- en regelgeving en het leiden van de organisatie naar effectieve ketenverantwoordelijkheid. Wij omarmen deze opgave met vastberadenheid. Met een verfrissende en energieke aanpak voor helderheid en impact.

De nieuwe realiteit: ketenverantwoordelijkheid

Europa legt de lat hoog met de OESO-richtlijnen en UN Guiding Principles als minimumverwachtingen. De aankomende Corporate Sustainability Due Diligence maakt ketenverantwoordelijkheid onontkoombaar voor een grotere groep bedrijven en vraagt om de nodige inspanning op dit gebied. Hoe breng je de gehele keten in kaart? Hoe bepaal je de verantwoordelijkheid van jouw organisatie? Waar begint en eindigt die? Wij helpen bij het vertalen van due diligence naar de dagelijkse bedrijfsvoering. We maken het tot een kernbegrip in het proces, waarmee we daadwerkelijke en potentiële ongunstige effecten identificeren, met focus op thema’s als mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en corruptie.

 

Zo pakken we dat aan

Hoewel due diligence kan aanvoelen als een overweldigend proces, biedt het een kans om te ontdekken waar je als organisatie de meeste impact kunt maken. Door grip te krijgen op de keten en de juiste verantwoordelijkheid te nemen, wordt het proces niet alleen een verplichting, maar ook een manier om waarde toe te voegen en je te onderscheiden. Daar helpen wij bij. En dat doen we zo.

2BHonest ketenverantwoordelijkheid / due diligence

1. Bewustwording

De wirwar van rapporten, richtlijnen en initiatieven maakt het moeilijk voor organisaties om het overzicht te behouden. Wij helpen bij het inzichtelijk maken van de relevante wet- en regelgeving voor jouw organisatie en bij het verkrijgen van inzicht in de huidige situatie. We houden o.a. een kick-off en zorgen voor kennisoverdracht in sessies over mensen- en arbeidsrechten en due diligence. Zo heb je alles op een rij om in de volgende fases due diligence te integreren in het eigen beleid en de managementsystemen.

 

2. Onderzoek

We voeren due diligence uit: we brengen risico’s en kansen in de keten in kaart. Met een risicoscan identificeren we de risico’s op ernst en waarschijnlijkheid en we beoordelen de impact ervan in operaties, waardeketen en zakenrelaties.

3. Ontwerp actieplan

Het resultaat van het risico-onderzoek vertalen we naar een concreet actieplan, specifiek afgestemd op relevante afdelingen zoals inkoop. We verifiëren het plan met interne stakeholders. De strategie is erop gericht om negatieve impact te stoppen, te voorkomen of te herstellen – voor korte en lange termijn en passend bij het intern bepaalde ambitieniveau. En om te voldoen aan geldende wetgeving.

 

4. Implementatie

We ondersteunen bij het uitvoeren van eerste acties uit het actieplan. Dit betreft bijvoorbeeld het opstellen van nieuwe vormen van beleid, het integreren van due diligence in managementsystemen en het communiceren met interne en externe stakeholders zoals leveranciers, klanten en financieringspartijen. Vervolgens monitoren we acties en resultaten en sturen we bij waar nodig.

Aan de slag met een eigen team

Wij geloven sterk in teamwerk. Onze strategische langetermijntrajecten stellen we op maat samen, afhankelijk van de behoeften van je bedrijf of organisatie. We vormen een toegewijd team van drie tot zes experts, divers en veerkrachtig. Zij werken samen om je organisatie te begeleiden van ontwikkeling tot implementatie. Zo waarborgen we kwaliteit én garanderen we de continuïteit van jouw duurzaamheidsinitiatieven. Samen impact maken?

Boek een voorgesprek

 

Een greep uit onze experts

Maak alvast kennis met twee van onze experts die – samen met een sterk team van mede-experts – bijdragen aan het succes van onze klanten op de lange termijn.

Lydia

Lydia Boonstra

Een bewezen staat van dienst in het begeleiden van organisaties door strategische trajecten.
Romeo

Romeo Kaptijn

Het vermogen om gedetailleerde inzichten te vertalen naar strategische acties.