CSRD | Dubbele materialiteitsanalyse | Duurzaamheidsstrategie

Zorgeloos onderweg – dat is waar Wensink Automotive al ruim 35 jaar voor staat. Met een team van meer dan 1.400 medewerkers vanuit zo’n 40 vestigingen in Noord- en Oost-Nederland helpt Wensink klanten van A naar B. Het aanbod omvat nieuwe en gebruikte voertuigen van merken als Ford, Mercedes-Benz, Kia, smart en FUSO, naast een breed scala aan diensten op het gebied van verkoop en service. Duurzaamheid speelt hierin een belangrijke rol en is verankerd in de bedrijfsvoering van Wensink.
Om goed voorbereid te zijn op de CSRD-rapportage, vroeg Wensink ons om ondersteuning. We voerden een dubbele materialiteitsanalyse uit om de belangrijkste duurzaamheidsthema’s te identificeren.
We startten het project met een dubbele materialiteitsanalyse. Door concurrenten, sectorinitiatieven en certificeringen te analyseren, brachten we de belangrijkste duurzaamheidsthema´s voor Wensink in kaart. Vervolgens verdiepten we deze inzichten met interviews met interne en externe stakeholders.
Tijdens twee workshops beoordeelden en prioriteerden we de thema´s. Één van de belangrijkste materiële thema’s bleek CO₂-uitstoot binnen de eigen operaties en waardeketen. Het komende jaar wordt er gewerkt om de CO₂-emissies inzichtelijk te maken.
Het project resulteerde in een helder overzicht van de materiële onderwerpen en een concreet actieplan waarmee Wensink gericht aan de slag kan.
“Het CSRD- en strategieproject helpt Wensink om te focussen op de belangrijkste duurzaamheidsrisico’s en -kansen. Met 2BHonest werken we enorm prettig samen; zij zijn uitgegroeid tot onze vaste sparringpartner in duurzaamheid. Vooral hun expertise in het verankeren van duurzaamheidsverantwoordelijken binnen onze eigen organisatie heeft ons echt vooruitgeholpen.”
Erik Postma,
Projectcoördinator MVO



Klaar om zelf aan de slag te gaan voor een sterke duurzaamheidsstrategie die perfect past bij je bedrijf of organisatie? Met onze diensten ga je van ambitie naar actie. Er staat een team van experts voor je klaar.